Fred Duval, Christophe Quet, Fred Blanchard, Pierre Schelle, Stéphane Rosa, lex Fabrys.
Recerca, 156 p, color, 12,95 .
Tres nous àlbums reunits en un sol volum (per menys del preu d'un àlbum en tapa dura, pots tenir el triple de lectura). Travis és una de les millors sèries de ciència ficció del mercat franc-belga, publicada originalment per Delcourt. En aquest segon tom es recopilen els àlbums 4, 5 i l'especial Karmatronics, amb el que es tanca el primer cicle argumental de la sèrie. La lluita entre les multinacionals continua i la guerra està cada vegada més pròxima. Com a últim esforç de pau, els contendents es reuniran en una estació espacial encara que les cartes ja estan sobre la taula. Travis haurà de fer un últim esforç i unir-se als seus antics enemics per a evitar el que sembla inevitable.
Tot i que en fullejar-lo inicialment no em va donar una bona impressió, aquest còmic europeu de ciència ficció ciberpunk ha resultat ser un descobriment. Certament, com deia, el dibuix resulta bastant lleig, però si el mirem fredament tampoc podem menystenir la seva efectivitat o claredat. Una vegada superat això, el que tenim és una bona història i un guió que, dins els tòpics més ortodoxes del gènere que va inaugurar l'escriptor William Gibson, desenvolupa una aventura d'allò més entretinguda. Certament no és gens original, però tampoc ho pretén, i hom té la sensació que tot s'ha fet amb gran ofici i coneixement de causa. Pel que fa a la narració gràfica, tot i l'estil del dibuixant, és d'allò més clara i clàssica, sense que per això es perda ni un punt d'acció o espectacularitat. D'altra banda, l'especial Karmatronics que s'inclou també en aquest volum subsana precisament la feblesa del dibuix de l'anterior amb un tractament d'estils múltiples (corresponen respectivament a cada lloc de la matriu) d'allò més destriable. I això tot mantenint la qualitat del guió. A tall de conclusió, podem afirmar que aquest volum inclou una bona i entretinguda lectura especialment recomanable si vos agrada aquest gènere de ciència ficció.
Marc Pastor i Sanz.
Segons informa Recerca, el pròxim volum de "Buffy" inclou un còmic de 32 pàgines sense augment de preu: BUFFY CAZAVAMPIROS #8: OTOÑAL. Tom de 180 pàgines disponible a l'octubre.
Més informació a la secció de notes de premsa (en espanyol).
Fréderic Brrémaud, Mathieu Reynès, Valérie Vernay
Recerca, 52 pag, Color, 5'50
Per fi altra nova aventura de les Sexy Gun. A la recerca d'un oblidat tresor indi, les forajides més sexys del Llunyà Oest es veuen embolicades en la matança d'una tribu i en el camí de la venjança de l'única supervivent La Squaw!
El segon lliurament d'aquesta sèrie al més pur estil franc-belga és una divertida història feta amb molt d'ofici i encert. Sota el reclam d'unes protagonistes atractives i lleugeres de roba, s'amaga un guió que segueix la tradició asteixiana que mescla aventura amb humor. I val a dir que ho fa encertadament, amb una estructura d'allò més clàssic i amb els objectius d'entreteniment ben clars.
El dibuix, per la seva banda, segueix exactament el mateix camí d'ofici i encert. Amb bones dosis de caricatura i dinamisme i un bon treball de caracterització, documentació i color. Així mateix, la narració gràfica, també d'excel·lent factura i d'allò més clàssica i efectiva en la seva transparència, permet reafirmar la bona qualitat d'aquest àlbum.
En conclusió, un bon còmic que val la pena llegir per diversió. Sens dubte es fa del tot recomanable especialment si sou amants del vell còmic europeu, però en tot cas pel preu de l'edició tothom pot donar-li una oportunitat.
Marc Pastor i Sanz.
[Pàgines interiors aquí]
Novetats interessants per fer-hi una ullada i que ja són a les llibreries:
DOS VECES BREVE (SEGUNDA ÉPOCA) #8........... 5,95
Ariadna Editorial // VV.AA // 48 pag b/n // Revista
HOMUNCULUS #1 ........... 8,95
Ponent Mont // Hideo Yamamoto // Tom 256 pag b/n
PAMPA #3: LUNA DE AGUA ........... 13,90
Sinsentido // Jorge Zentner, Carlos Nine // Àlbum 48 pag color
EL SEÑOR SPARTACO .............. 13,00
Sinsentido // Lorenzo Mattoti. Àlbum 64 pag color
>> Baixeu-vos l'arxiu PDF amb tota la informació sobre les novetats de Planeta deAgostini per Septembre/Octubre fent click aquí.
>> Visiteu la nova web de Recerca Editorial i descobriu les seves ofertes a www.recercaeditorial.com. [Feu click sobre la imatge per veure el poster promocional ben gran]
>> Visiteu també la nova web de Quim Bou a www.quimbou.com.
Beto Hernández
La Cúpula, 260 p, B/N, 11'95
Benvinguts al Palomar, el mític poble llatinoamericà de Beto Hernández. Un microunivers de personatges a quin de tots més curiós; un formiguer d'històries que s'entrecreuen una vegada i una altra, creant un intricat entramat que retrata la vida en la Hispanoamèrica rural amb riquesa tal que l'obra resultant adquireix un caràcter universal. Amb freqüència, la fecunda imaginació de Beto Hernández per a traçar personalitats i crear situacions, ha estat comparada amb la dels autors més destacats del realisme màgic, com García Márquez o Isabel Allende. Les caracteritzacions de les seves exuberants dones han estat aclamades com moments àlgids de la història del còmic. A través d'aquest tom i del volum que li seguirà, assistirem a l'evolució de la població del Palomar des de l'arribada de Luba fins a la seva partida, vint anys després.
Bé, per fi ací ho tenim, una lectura de Beto Hernandez en tom. Val a dir que la qüestió del format no és gens menyspreable quan es tracta d'un autor les històries del qual tenen una estructura de mosaic que no s'entén bé si el fraccionem per sota d'un cert nombre de pàgines (no cal dir que les 24 o 32 del format brut ne són poques). De fet quan hom s'enfronta a la lectura d'aquest volum, als primers capítols va un poc perdut i no acaba per treure-li tot el suc. Poc a poc, com les bones obres que sempre exigeixen atenció, hom va descobrint la seva complexitat i les seves virtuts, i és llavors quan les situacions i, sobre tot, els personatges comencen a formar part tots plegats de quelcom més gran.
En certa mesura pense que el més destriable d'aquest còmic és aquesta estructura narrativa, si bé és cert que es sustenta en dos pilars fonamentals: els personatges i un to dramàtic tragicòmic ben mantingut. Per la seva banda, els personatges es sostenen també per uns diàlegs i un disseny dignes d'estudi per la seva vitalitat i alhora utilitat dramàtica. Així mateix el to dramàtic es manté pel canvi constant del punt de vista que permet, alhora, fer créixer aquests personatges i el seu món.
I encara podem seguir reconstruint aquesta piràmide de virtuts si passem a analitzar la part gràfica. Per començar s'ha de reconèixer, ell mateix ho fa, que Beto Hernandez és un autor amb moltíssimes influències clàssiques a tots els nivells. De fet per moments hom pot arribar a pensar que està llegint un d'aquells mítics TBO. Bromes a part, el cas és que l'expressivitat del seu dibuix, molt proper a la caricatura, s'uneix amb una extremada elegància en la narració gràfica per aconseguir un tipus de lectura molt plaent que entronca amb aquella intuïció que hom té del que ha de ser un clàssic: l'excel·lència de l'aparent simplicitat.
Comptat i debatut, i mentre esperem el segon lliurament, he de recomanar aquesta imprescindible lectura de totes totes, de debò. És cert que s'hagués merescut una edició millor però, d'altra banda i com sol ocórrer amb La Cúpula, el preu és bastant assequible així que una cosa per l'altra. Per cert, per alguna raó, llegint-ho he recordat aquella mítica sèrie, Doctor en Alaska.
Marc Pastor i Sanz.
La Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) -que és lentitat responsable de la coordinació del sistema de noms de domini a Internet- ha fet públic avui (16/9/20005) que la candidatura presentada per lAssociació puntCAT per a la creació dun domini propi per a la comunitat lingüistica i cultural catalana a Internet satisfà tots els criteris establerts i ha autoritzat lexistència del .cat com a nou domini dInternet i nha aprovat el corresponent acord que regularà el seu funcionament.
Llegiu la nota de premsa se l'Associació PuntCAT aquí
Per Eisner i Tezuka! Xe, tu, així com qui no vol la cosa, ja fa cinc anys cinc que Comic Fill-in va vore la llum. Francament estem tan lluny d'aquell e-zine curull de col·laboradors que començà el seu camí sota l'abric de dreamers que ni tan sols sé si és el mateix projecte que aquesta mena de blogzine. Epur si muove! Nothing can stop us now! (Saint Etienne dixit).
Salut i gràcies! ^_^U
John Wagner, Vince Locke
Astiberri, 296 pag, b/n, 18
Tom Mckenna és un home gris, amb una ocupació vulgar en un poble perdut en meitat de cap lloc. Tot canvia quan, inesperadament, es converteix en un heroi en impedir un atracament de manera espectacular. Per desgràcia la seva sobtada celebritat atreu als fantasmes del seu passat i la senzilla felicitat que havia assolit construir s'ensorra. Tom haurà d'afrontar la situació i resoldre els assumptes que va deixar pendents en la gran ciutat, encara que per això hagi d'arriscar la seva pròpia vida i la de la seva família. Una Història Violenta és un trepidant thriller sobre el pes del passat i la necessitat de redempció. Una magnífica novel·la gràfica que ha estat adaptada al cinema per David Cronenberg amb Viggo Mortensen, Ed Harris i William Hurt en els papers principals i que s'estrenarà aquest any a tot el món.
Aquesta novel·la gràfica, sense ser cap obra mestra, s'ha de reconèixer que està molt bé i mostra una gran consistència. El guió enganxa des del primer moment i sap donar girs i anar aportant dades noves per donar ritme i renovar l'interès del lector. Tot això, val a dir, partint de la base d'una història de gènere negre de cap a peus. És clar que una bona història sempre acaba anant més enllà del gènere, però en aquest cas, va poc més enllà. Pel que fa al dibuix, jo diria que està molt ben aconseguit i que aconsegueix crear una bona atmosfera, tot ajudant al engrandir la història. No és d'aquells que diríem bonics, però serveix perfectament al propòsit de l'acció i la cruesa d'aquest còmic en un blanc i negre molt ben aprofitat. La narració gràfica, d'estil clàssic pel que fa al disseny de pàgina, planificació i tipus de vinyeta, es mostra silenciosa però terriblement efectiva pel que fa al ritme i la temporalitat de les escenes.
Valorant-ho tot en conjunt, podem afirmar que ens trobem davant un bon còmic que val la llegir i que ens farà passar una bona mala estona. El bon ofici que mostren aquesta parella d'autors a cada pàgina em fa recomanar-lo sense cap por. Això sí, torne a recordar que estem davant un còmic de gènere negre 100%, compte.
Marc Pastor i Sanz.
Novetat Octubre
HOMUNCULUS vol. 2 - Hideo Yamamoto - 200 pàgines - PVP 8,95 - ISBN: 84-96427-20-X
12,65 x 18,00 cm amb sobrecoberta - Data de lliurament: 17/10/05.
Susumu Nakoshi deu decidir a quin dels dos mons pertany: al parc on viuen els indigents o al luxe dels gratacels. Però els seus recentment adquirits poders, que li permeten veure al homúncul que s'amaga en l'interior d'alguns de nosaltres, li seran d'ajuda per a això o li conduiran irremissiblement a la bogeria, en un món en el qual no pot distingir el que és real del que no ho és?
Novetats Novembre
HOMUNCULUS vol. 3 - Hideo Yamamoto - 208 pàgines - PVP 8,95- ISBN: 84-96427-21-8.
12,65 x 18,00 cm amb sobrecoberta - Data de lliurament: 14/11/05.
Utilitzant a Susumu Nakoshi com conillet d'índies per als seus estudis sobre trepanació, Manabu Itô pretén descobrir el que no s'ensenya en la Facultat de Medicina. L'estudi del ser humà, més enllà de la carn i l'os. Susumu Nakoshi no està molt segur dels efectes que això tindrà, ja que obrir un forat en el teu front no sembla ni molt segur, ni molt saludable, però necessita els diners per a recuperar el seu cotxe, el seu únic amor; a més, 700 mil iens li sembla un bon preu.
EL SOLAR DE LOS SUEÑOS - Oda Hideji - 196 pàgines - PVP 12,50 - ISBN: 84-96427-22-06.
17 x 24 cm amb solapes - Data de lliurament: 21(o 28)/11/05.
Renei estudia Belles Arts a Tòquio i intenta trobar el seu propi estil pintant enigmàtics llenços. Per altra banda, manté una ambigua relació amb Koga, el seu professor de la facultat, 20 anys major que ella.
Davant de l'apartament de Renei, hi ha un misteriós solar que li desperta misteriosos records. Afeblida per la seva recerca artística i la seva insatisfactòria relació amb Koga, Renei sofreix malsons i li costa cada vegada més separar la realitat del món oníric, al que crida "el món de û"...
Quan Kaya, una amiga que s'havia suïcidat, reapareix per a convidar-la a reunir-se amb ella en aquest somni, part per a descobrir aquest univers paral·lel que li atreu irresistiblement.
El Solar dels Somnis serà editat simultàniament en espanyol, francès, japonès, anglès i italià. Al costat del llibre Japó, inaugura una nova col·lecció d'obres internacionals amb sentit de lectura d'esquerra a dreta realitzades per alguns dels millors autors de còmic japonesos i europeus.
Novetats Desembre
JAPON - 17 autors - 256 pàgines - PVP 16,00 - ISBN: 84-96427-17-X
17 x 24 cm amb solapes - Data de lliurament: 5/12/05.
17 autors (9 francesos o francòfons i 8 japonesos o residents a Japó) reunits en un sol llibre, una col·lecció d'obres curtes realitzades amb total llibertat per a descriure Japó. Amb aquest objectiu, cadascun dels autors francesos va passar dues setmanes en una ciutat diferent de l'arxipèlag nipó (Joann Sfar a Tòquio, Emmanuel Guibert en Kioto, Nicolas de Crécy en Nagoya, etc.) per a produir des d'allí les seves noves obres.
Els autors japonesos parlen del seu poble natal, del seu lloc o regió de residència (Kazuichi Hanawa, Hokkaido; Jiro Taniguchi, Tottori; Daisuke Igarashi, Iwate; etc.) en una sèrie d'originals relats plens de sorpreses que ofereixen una imatge de Japó que mai hem vist abans.
Japon - que serà publicada simultaniament en tot el món en cinc idiomes (japonès, francès, espanyol, italià i anglès)-, al costat del solar dels somnis de Hideji Oda, inaugura una nova col·lecció d'obres amb sentit de lectura d'esquerra a dreta realitzades per alguns dels millors autors japonesos i europeus.
Col·laboren (en ordre alfabètic) : Moyoko Anno, Aurélia Aurita, Frédéric Boilet, Nicolas de Crécy, Étienne Davodeau, Little Fish, Emmanuel Guibert, Kazuichi Hanawa, Daisuke Igarashi, Taiyo Matsumoto, Fabrice Neaud, Benoît Peeters, David Prudhomme, François Schuiten, Joann Sfar, Kan Takahama i Jirô Taniguchi.
LA ÉPOCA DE BOTCHAN vol. 4 - 144 pàgines - Grandària: 15 x 21 cm amb solapes - PVP: 10,00- ISBN: 84-96427-19-6 -
Data de lliurament: 5/12/05.
Jirô Taniguchi uneix el seu talent a un sòlid guió de Natsuo Sekikawa per a presentar-nos amb "La época de Botchan" un fresc de la societat japonesa de finals de l'era Meiji, quan el país començava la seva obertura a occident. El que, en mans d'altres autors, podria haver estat un llibre de text il·lustrat esdevé en un relat adult de gran interès artístic i històric.
L'escriptor Sôseki Natsume, que sofreix de neurosi a causa del xoc cultural, concep com resposta als reptes el seu temps el que serà la seva nova novel·la, Botchan. Al costat d'ell, desfilen per les pàgines de l'obra altres cèlebres personatges de l'època que van retratant la situació política, social i cultural del que, probablement, fora el moment més important en la Història de Japó.
Novetats interessants per fer-hi una ullada i que ja són a les llibreries:
PALOMAR #1 ........... 11,95
La Cupula // Beto Hernandez // 260 pag., B/N //
JUEGOS DE MANOS (TOMO RECOPILATORIO) ........... 8,95
La Cupula // Jason Lutes // 164 págs. B/N //
LA TORRE BLANCA .............18,00
De Ponent // Pablo Auladell // Portada a color. Interior a color. Enquadernat en cartolina gràfica amb solapes. Plastificat mat., 26 x 21cm., nº pàgines: 92 //
NUESTRO VERDADERO NOMBRE ........... 17,00
De Ponent // Luis Duran // 94 pag., B/N,Portada a color. Interior en B/N. Enquadernat en cartoné. Plastificat mat. 28 x 19,5cm //
LA ÉPOCA DE BOTCHAN - VOLUMEN 3 ........... 10,00
Ponent Mon // Guió de Natsuo Sekikawa, dibuix de Jiro Taniguchi, basat en un llibre de Seigai Ôta / Tom 156 pag b/n, sentit de lectura japonès, grandària 15x21 cm, amb solapes.
CINEMA PANOPTICUM (TAPA BLANDA)........... 11,95
La Cupula // De Thomas Ott. Col. La Cúpula Comix / Novel·la gràfica. 112 pags b/n, grandària 17x24, amb solapes. //
Hideshi Hino
La Cúpula, 192 p, b/n, 7'95
Aixoplugat sota l'onada del nou terror japonès ens arriba aquest manga d'un autor desconegut al nostre país però no tant al seu. Presentat com un còmic de terror, el cert és que aquest manga, tant pel seu estil gràfic com pel propi guió, es demostra hereu del gènere gore. Així, la sensació de fàstic i terror aprensiu es mesclen amb el clàssic to d'humor negre que caracteritza les produccions de sang i fetge. L'estil gràfic i l'extremada violència i viscositat d'unes situacions portades fins les últimes i delirants conseqüències, fins a cert punt caricaturesques, així ho demostren. Val a dir que si vos agrada el gènere aquest manga satisfarà de sobres les vostres expectatives, en bona part gràcies a la originalitat de la retorçuda ment de l'autor. En tot cas, avise, sembla quelcom més assequible que una obra de Suehiro Maruo (fàcil).
D'altra banda, com a còmic, la valoració global també he de fer-la en sentit positiu. Sense ser cap obra mestra, s'ha de reconèixer que La serpiente roja conté les virtuts d'una narració gràfica consistent al servei d'un efectisme ben aconseguit, un dibuix eclèctic i hereu de múltiples influències ben apreses, i un guió que sap el que vol i va per feina. En conjunt, em sembla que és un bon còmic que val la pena llegir, tenint en compte que és molt de gènere.
Marc Pastor i Sanz
Frederik Peeters
Astiberri, 92p, b/n, 15
De l'autor de Píldoras Azules ens arriba ara aquesta obra dividida en quatre volums. El primer que cal aclarir és que tot i que s'ha dit que era una obra de ciència ficció, donant així per suposat que seria un còmic potser més comercial, en realitat estem davant un còmic que es mou dins els paràmetres del gènere dels road movie. Això inclou des del propi vehicle on viatgen (que és una nau espacial com podria ser la típica furgoneta volskwagen) fins una parella d'amics i la típica dona de passat obscur que es creua al seu camí.
L'interès del guió, que no aporta grans novetats al gènere, es centra en els sentiments dels personatges i la seves relacions personals. Val a dir que la història, de caire fortament contemplatiu i reflexiu resulta entretinguda i es llig a gust, però en cap moment aconsegueix sorprendre'ns amb un bon gir de guió que un lector mitjà no sabés endevinar, essent la linealitat la norma bàsica. A tot això hem d'afegir el típic pecat de la prosa excessiva als quadres de text. Potser direu que són poètics o que guien la interpretació del dibuix, però personalment trobe que la major part d'ells simplement estan de més, sobre tot si tenim en compte la capacitat narrativa i expressiva del dibuix de Peeters. Aquesta última és precisament el punt més fort de l'obra, doncs la naturalitat i força del seu traç fan reeixir aquesta obra i potser redimir-la dels seus defectes. Això sí sempre dins l'estil de l'autor i tipus de còmic, doncs en el fons trobe que aquesta obra només és recomanable pels afeccionats. Veurem com evoluciona per jutjar-la com és degut, en tot cas.
Marc Pastor i Sanz